Eseje a studie o literatuře a kultuře II

Jiní zákazníci nakoupili v:
Cena: Ihned Do obchodu

Doporučujeme: Top 20 produktů z kategorie Eseje, studie, kritika, teorie

Svazek obsahuje eseje, studie, vybrané projevy a další texty Jiřího Gruši o literatuře a kultuře, které vznikly po roce 1989, a to jak uveřejněné v Československu a v zahraničí, tak i dochované v autorově pozůstalosti. Kromě uceleného souboru Česko - návod k použití jsou zde otištěny další spisovatelovy ...viac

Nejoblíbenější produkty v kategórií Eseje, studie, kritika, teorie

Popis

Svazek obsahuje eseje, studie, vybrané projevy a další texty Jiřího Gruši o literatuře a kultuře, které vznikly po roce 1989, a to jak uveřejněné v Československu a v zahraničí, tak i dochované v autorově pozůstalosti. Kromě uceleného souboru Česko - návod k použití jsou zde otištěny další spisovatelovy texty z let 1990-2011. Mezi nimi vynikají drážďanské přednášky o poetice, ale i stati a reflexe zabývající se již staršími Grušovými tématy, jako je vztah autora a moci, nadnárodní kultura českých zemí a střední Evropy a zdejší zkušenost s totalitarismem. Publikace z posledních let autorova života obsahují četné vzpomínky a portréty. Z příležitostných textů jsou tu zahrnuty například projevy Jiřího Gruši jako prezidenta Mezinárodního PEN klubu v letech 2003–2009. Chybil by ten, kdo by v esejistovi Jiřím Grušovi viděl komentátora relativizujícího zkušenosti, jimiž jsme prošli ve 20. století a v nichž je naše kulturní povědomí dodnes zakotveno. Byl plně ztotožněn s českým osudem. Jeho fejetony - eseje to dokládají nejen analýzami česko-německých kulturních souvislostí a poznámkami o českém literárním dění. … Právě proto, že Jiří Gruša nazíral českou kulturu a české dějiny sice jako účastník, ale zároveň očima intelektuála vědomého si ceny kritické distance, nabízejí jeho esejistické texty čtenářský užitek dnešku i budoucnosti. Jsou připomínkou výrazné autorské osobnosti a pronikavého způsobu pohledu, jež dnes v českém veřejném dění občas citelně postrádáme. - Pavel Švanda.

Reklama

Reklama