Obecná didaktika

Jiní zákazníci nakoupili v:
Cena: Ihned Do obchodu

Doporučujeme: Top 20 produktů z kategorie Vzdělávání, vyučovací proces

Anotace.Učebnice obecné didaktiky představuje myšlenkový systém, který vás uvede do vymezené vědní oblasti. Logické utřídění látky a vhled do soustavy jejího výkladu poskytuje studujícím teoretické poznání. Právě to umožňuje klást si otázky, problematizovat a vidět nové problémy, hledat jejich řešení, ...viac

Nejoblíbenější produkty v kategórií Vzdělávání, vyučovací proces

Popis

Anotace.Učebnice obecné didaktiky představuje myšlenkový systém, který vás uvede do vymezené vědní oblasti. Logické utřídění látky a vhled do soustavy jejího výkladu poskytuje studujícím teoretické poznání. Právě to umožňuje klást si otázky, problematizovat a vidět nové problémy, hledat jejich řešení, uvědomovat si smysl jednání v širších souvislostech. Publikace si klade za cíl podporovat samostatné pedagogické myšlení, které proniká do základních vztahů pedagogického procesu. Postihuje souvislosti, je s to kriticky analyzovat a hodnotit jednotlivé didaktické koncepce, odlišovat podnětné prvky od módnosti v aktuálních diskuzích. Tím vším se rozšiřuje základ, na němž učitel činí svá didaktická rozhodnutí. Knížka je určena především studentům učitelství, ale také začínajícím učitelům a všem ostatním, kteří mají zájem promýšlet si hlouběji dosavadní zkušenosti.Z obsahu.Úvod.I. ČÁST.DIDAKTIKA A JEJÍ PŘEDMĚT.1. Předmět didaktiky.1.1 Problémy předmětu didaktika.1.2 Didaktika ve struktuře vědního pole.1.3 Vztah didaktiky a oborových didaktik.1.4 Metody didaktických výzkumů.Základní literatura.II. ČÁST.VZDĚLÁNÍ V DIDAKTICKÉM SYSTÉMU.2. Vzdělání v didaktickém systému.2.1 Vzdělání, jeho cíle a pojetí.2.2 Historickovývojové proměny cílů, obsahů a funkce vzdělání.2.3 Teorie formálního a teorie materiálního vzdělání.2.4 Vzdělání elementární a vzdělání všeobecné.2.5 Vzdělání základní.2.6 Vztah vzdělání všeobecného a odborného jako kulturní problém.2.7 Technologické vzdělání - součást komplexního pojetí vzdělání všeobecného.2.8 Význam vzdělanosti a perspektivní trendy vzdělávacích koncepcí na přelomu .tisíciletí.2.9 Základní typy vzdělávání v podmínkách učící se a globalizující se společnosti.Základní literatura.3. Učivo a jeho výběr.3.1 Jak se obsah vzdělávání stává učivem.3.2 Reformy vzdělávacích obsahů a didaktické teorie.3.2.1 Překonávání poznatkového encyklopedizmu a poznatkové roztříštěnosti.3.2.2 Modernizace vzdělávacích obsahů.3.2.3 Kurikulární teorie a reformy kurikula.3.3 Alternativní a inovační koncepce.Základní literatura.4. Uspořádání učiva v pedagogických dokumentech.4.1 Učební plány.4.1.1 Tvorba učebního plánu jako etapa didaktické transformace.4.1.2 Uspořádání učiva v učebních plánech.4.1.3 Učební plán působí jako celek.4.2 Učební osnovy.4.2.1 Tvorba učebních osnov jako další rovina didaktické transformace.4.3 Kurikulární dokumenty.4.4 Rámcové vzdělávací programy.Základní literatura.5. Učebnice v multimediálním systému didaktických prostředků.Základní literatura.III. ČÁST.VYUČOVACÍ PROCES.6. Vyučování jako celistvý proces.6.1 Vyučování a různé teorie jeho výkladu.6.2 Struktura celistvého procesu vyučování.6.3 Funkce cíle v procesu vyučování.6.3.1 Konkretizace cílů vyučování.6.3.2 Kategorizace cíle a řízení procesu učení.6.3.3 Kategorie cíle v systému vztahů vyučovacího procesu.6.4 Vzájemný vztah učitele a žáků ve vyučování.Základní literatura.7. Osvojování vědění a organizace procesu učení žáků.7.1 Didaktická transformace učiva v činnosti učitele.7.2 Činnostní a zkušenostní orientace vyučování.7.3 Osvojování pojmových systémů ve vyučování a jejich používání.7.3.1 Osvojování nového vědění.7.4 Problémové situace a rozvíjení tvořivosti žáků.7.4.1 Problémové situace ve vyučování.7.4.2 Rozvíjení tvořivosti žáků.7.4.3 Náleží také pamětní učení do moderního procesu vyučování?7.5 Vytváření dovedností v procesu vyučování.7.6 Komunikativní a emocionálně motivační dimenze vyučování.7.7 Hodnocení jako nedílná součást procesu vyučování.Základní literatura.8. Vyučovací metody.8.1 Pojem metoda, historický vývoj vyučovacích metod.8.2 Metody v celistvém pojetí vyučovacího procesu.8.3 Klasifikace vyučovacích metod, jejich výběr a funkce.8.4 Charakteristika vybraných vyučovacích metod.8.4.1 Metody slovní.8.4.2 Metody názorně demonstrační.8.4.3 Metody praktických činností žáků.8.4.4 Hra jako vyučovací metoda.8.5 Metody opakování a procvičování vědomostí a dovedností.8.6 Systém vyučovacích metod.8.7 Metody diagnostické a klasifikační.8.7.1 Metoda systematického pozorování.8.7.2 Ústní a písemné zkoušky.8.7.3 Hodnocení složitých výkonů žáků.8.7.4 Didaktické testy.8.7.5 Klasifikační metody.8.7.6 Stanovení standardů.Základní literatura.9. Organizační formy vyučování.9.1 K vývoji organizačních forem vyučování.9.2 Frontální vyučování v systému vyučovacích hodin.9.2.1 Formy organizace procesu učení žáků ve vyučovací hodině.9.3 Skupinové a kooperativní vyučování.9.4 Individualizace a diferenciace v procesu vyučování.9.4.1 Individualizované vyučování.9.4.2 Diferenciace v procesu vyučování.9.5 Organizační formy vyučování v rozličných prostředích.9.5.1 Exkurze.9.6 Uplatňování různých organizačních forem vyučování při realizaci projektů a .integrovaných učebních celků.9.6.1 Projektové vyučování.9.6.2 Integrované učební celky a organizační formy vyučování.9.7 Domácí učební práce žáků.9.8 Cesty k pružnému a variabilnímu systému organizačních forem a metod vyučování.9.8.1 Otevřené vyučování.Základní literatura.10. Didaktické prostředky v procesu vyučování.10.1 Učební pomůcky a multimediální systém.10.2 Programové učení a vyučování, jeho technické prostředky.10.3 Moderní didaktická technika ve vyučování.10.3.1 Využívání počítačů jako interaktivních systémů.Základní literatura.11. Závěrem - didaktika v systému širších souvislostí.Přílohy.Seznam poznámek, tabulek, grafů a schémat.Literatura.Rejstřík věcný.Rejstřík jmenný.

Reklama

Reklama