Kniha přináší obsáhlý přehled o vývoji divadelního tanečního umění v českém prostředí od nejstarších známých teatralizovaných produkcí po hranici druhé světové války. Dějiny do roku 1723 jsou shrnuty do jedné kapitoly, která zachycuje jednotlivá představení a sumarizuje informace o nich, jejich tvůrcích ...
Životní příběh Petra Macha se zdánlivě od podobných podnikatelských špiček mnoho neliší. Jeho raketový vzestup na počátku 90. let, kdy se stal ve svých 25 letech majitelem největšího českého fotbalového klubu Sparty Praha, byl také nepřímou vstupenkou mezi politickou elitu. Tak už to v našich luzích ...
Dalším svazkem edice Osobnosti české scénografie je monografie o životě a díle scénografa Karla Zmrzlého (1936 - 2000). Výtvarník absolvoval katedru scénografie na pražské DAMU u profesora Františka Tröstra, po ročním angažmá v Severomoravském divadle v Šumperku, zakotvil v roce 1963 v Divadle Vítězného ...
Klasický titul, který se na jeviště vrací s každou generací. Fantastická přehlídka motivů, zápletek, záhad a tajemství, s nimiž se alespoň jednou za život musí potkat všichni skuteční divadelní diváci. Program inscenace, kterou v historické budově Národního divadla nastudoval režisér a zároveň umělecký ...
Profil života a tvorby jednoho z nejlepších současných režisérů v oblasti loutkového divadla, vytvořený formou "Pimprlové komedie o čtyřech dějstvích". Pozoruhodný lidský i autorský příběh kovaného loutkáře zachytili ve svých textech Zdeněk A. Tichý, Nina Malíková, Pavel Vašíček, Václav Poul, Stanislav ...
Chanoch Levin (1943-1999), jeden z nejvýraznějších dramatiků moderní izraelské literatury, není v Česku příliš znám. Hra Strasti života patří mezi jeho "sousedská dramata" – trojlístek stárnoucích "obyčejných lidí" ukazuje s hořkou komikou naši každodenní bezvýznamnost. Hra (přel. Lenka Bukovská) vychází ...
Městská divadla pražská vznikla v roce 1950 spojením dvou malých divadel – Komorního a Komedie – když velké Městské divadlo na Vinohradech zabrala armáda. Monografie věnovaná období, ve kterém stál v čele poválečných Městských divadel ředitel Ota Ornest, představuje čtenáři příběhy umělců, kteří tvořili ...
Dnešní dobu označuje autor knihy za dobu všeobecné scénovanosti. Jako dlouholetého divadelního praktika a teoretika ho zajímá, jaký vliv mají tyto tendence na oblast divadla a herectví zvlášť i jak se projevují v příbuzných uměních, ale nejen to: Sleduje, jak zasahují do našeho každodenního života prostřednictvím ...
Jak se vvyvíjela poválečná podoba českého zábavněhudebního divadla? Všechno začíná v okamžiku, kdy výnosy ministra Zdeňka Nejedlého zbavily toto divadlo jednoho z jeho základních atributů – soukromopodnikatelského systému provozování. A končí naopak ve chvíli, kdy v roce 1992 premiérou Les Misérables ...
Kniha je výborem ze zahraničních publikací Iva Osolsobě, ale navíc je doplněna také o několik drobnějších statí a článků, které v průběhu let uveřejňoval v nejrůznějších domácích časopisech.
Publikace obsahuje dvě části: první představuje text hry Jana Schmida Sežeňte Mozarta! nastudované v lednu 2015 legendárním pražským divadlem Studio Ypsilon, druhou část tvoří rozsáhlý obrazový materiál (fotografie z této inscenace). Na fotografiích například: Jiří Korn, Jana Synková, Jan Jiráň, Petr ...
První díl trilogie věnované rytmu, reflexi rytmu v tvorbě, v umění a zejména v divadle, rytmu jako významnému fenoménu určujícího život člověka. Profesor Nuska, náš současný originální filosof, estetik, historik umění a kultury (a vedoucí Katedry filosofie Technické university v Liberci), je znám od ...
Na základě čeho můžeme odlišovat herecké umění od kvazi-herectví pěstovaného v každodenním životě ''mediální epochy''? Při pokusu odpovědět na provokativně položené otázky přibližují autoři čtenářům inscenace v předních berlínských a pařížských divadlech a herecké umění jejich protagonistů. Na příkladech ...
Soubor textů shromážděný pod názvem Tanec a společnost není vnitřně spojen úzkou tematickou vazbou. Každá ze studií tvoří samostatnou jednotku, má vlastní předmět zájmu a pro něj formulovaný badatelský přístup. První oddíl knihy je věnován postavení tance v divadle 18. století. Druhý oddíl zkoumá barokní ...
Kniha Arnolda Aronsona, profesora divadelních studií Columbia University v New Yorku, systematicky, kvalifikovaně a přitom velmi čtivě mapuje vývoj amerického alternativního divadla. Vrací se k jeho kořenům, výstižně charakterizuje široký kulturní, společenský i umělecký kontext jeho vzniku a zejména ...
Divadlo a iluze je knižní podoba disertace, s níž autor v roce 2011 úspěšně ukončil doktorská studia. "Jedna z věcí, které mě vždycky nejvíc fascinovaly, byl způsob, jak divadlo dokáže divákem manipulovat během představení. Ani ne tak s jakými dojmy divák z divadla odchází, ale co zažívá během divadelního ...
Jednotlivé studie této monografie zachycují nejvýznamnější herecké virtuosy ve francouzském, italském, anglickém, německém, polském a ruském divadle a snažií se blíž prozkoumat typ herectví charakteristický pro období pozitivismu, který předcházel divadelní reformy 20. století: Bernhardtová a Duseová ...
Choreograf a pedagog Daniel Wiesner přibližuje v této knize tvůrčí proces při hledání ideálního tvaru inscenace Macbeth. Autor nepovažuje tento proces za jedinou a zaručenou metodu, jak realizovat projekty tanečního divadla, ale skrze svou knihu se pokouší předat mladším kolegům zkušenosti, které při ...